عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد
سرخط خبرها

ارزش پول ملی افغانستان افزایش یافت | بهای مواد خوراکی کم شد

  • کد خبر: ۱۷۷۲۱۵
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
ارزش پول ملی افغانستان افزایش یافت | بهای مواد خوراکی کم شد
بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی افغانستان اعلام کرد ارزش پول ملی این کشور افزایش یافته و بهای مواد خوراکی نیز کاهش پیدا کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بانک جهانی گزارش تازه خود درباره وضعیت اقتصاد افغانستان از جمله روند قیمت‌ها،  نرخ ارز، در دسترس بودن اقلام ضروری خانوار‌های افغان را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، تورم کل سالانه افغانستان تا می ۲۰۲۳ به منفی ۲.۸۳ درصد کاهش یافته است که عمدتاً ناشی از کاهش ۵.۸۵ درصدی تورم مواد غذایی نسبت به سال گذشته است.

گزارش با اعلام اینکه ارزش پول ملی افغانستان (افغانی) در برابر ارز‌های اصلی طی ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ افزایش یافته است، افزود این موضوع به کاهش قیمت‌های داخلی، به‌ویژه برای مواد غذایی و سوخت کمک کرده است.

بانک جهانی از دیگر عوامل مؤثر در کاهش بهای مواد غذایی در افغانستان را کاهش تعرفه‌های وارداتی کالا‌های اساسی در افغانستان و شرایط آب و هوایی مساعد عنوان کرده است که تولید مواد غذایی را بهبود بخشیده است.

بررسی‌های بانک جهانی همچنین نشان می‌دهد عرضه کالا در سراسر افغانستان از جمله مواد غذایی و اقلام دیگر کافی بوده است، اما تقاضا در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته که سبب کاهش قیمت‌ها شده است.

نتایج اولیه دور سوم بررسی نظارتی بانک جهانی بر رفاه مردم افغانستان همچنین نشان می‌دهد بیش از نیمی از خانواده‌های افغان همچنان در حفظ معیشت خود با چالش‌های مهمی روبرو هستند و به طور فزاینده‌ای برای رفع نیاز‌های خود به کمک‌های بین‌المللی و حواله‌ها متکی می‌باشند.

در این گزارش آمده است از اول ژانویه تا پایان ماه می ۲۰۲۳ با ۹ درصد افزایش به ۰.۷۳ میلیارد دلار رسید که صادرات زغال سنگ بخش اصلی آن بود.

بانک جهانی می‌افزاید پاکستان همچنان بزرگترین بازار صادراتی افغانستان است و پس از آن هند در رده دوم قرار دارد.

آمار نشان می‌دهد که افغانستان در این مدت ۳.۱ میلیارد دلار واردات داشته که نشان دهنده افزایش ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

گزارش همچنین اعلام کرد کسری تجاری افغانستان تا می ۲۰۲۳ به ۲.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->